مالتیز

ویاندوت( wyandotte) یک نژاد مرغ زیباست که نام آن از روی یک قبیله ی بومی آمریکایی در بخش هایی از نیویورک و انتارویی کانادا، برگرفته شده است.

ویاندوت در دهه ی 1870 در ایالت متحده توسط
h. m. doubleday
john ray
l. whittaker
به وجود آمد. اولین نوع ویاندوت، سیلور لیسد بود که توسط fred houdlette در انجمن استاندارد apa آمریکا به ثبت رسید. قبل از پذیرش ویاندوت در انجمن استاندارد apa این نژاد به عنوان سبرایت کوچین و سبرایت آمریکایی نامیده می شد.

منشأ این نژاد هنوز نامشخص است؛ با این حال هامبورگ های سیلور و برهماهای دارک به عنوان نژادهای مهم در تلاقی اولیه، برای توسعه ویاندوت در نظر گرفته می شود.
به عنوان مثال، ویاندوت گلد لیسد، از طریق پرورش مرغ های سیلور با خروس های هامبورگ و کوچین گلد لیسد تولید شده است.
ویاندوت یک پرنده نسبتا بزرگ با محدوده ی وزن متغیر می باشد. اما معمولا بین 2/5 تا 4 کیلو گرم برای خروس و 2/7 تا 3/2 کیلو گرم برای مرغ به ثبت رسیده است.

میزان تخم گذاری این نژاد حدود 200 عدد در طول یک سال با رنگ تخم مرغ قهوه ای روشن می باشد.
ویاندوت یک نژاد چند منظوره محسوب می شود. هم برای تولید تخم مرغ و گوشت و هم جنبه ی زینتی و نمایشی دارد.
رنگ های ثبت شده در آمریکا و استاندارد apa انجمن طیور،شامل: بلک( سیاه)، بلو ( آبی)، بوف( گندمی روشن)، کلمبین( کلمبیایی)، گلد لیسد(پولک دار طلایی)، سیلور لیسد( پولک دار نقره ای)، سیلور پنسل ( نقره ای مدادی) و پارتریج(کبکی) می باشد.

در طی سالیان و به مرور زمان و با تلاقی های مختلف، رنگ های زیبای دیگری نظیر: جی اس جی، تالبوت، اورنج، بلو رد،… به طیف رنگی نژاد ویاندوت اضافه گردید.
مشخصات ذکر شده برای گونه های بنتام(مینیاتوری یا کوتوله) نیز صادق می باشد با این تفاوت که گونه های بنتام جزو گونه های مینیاتوری محسوب شده و سایز کوچک و وزن کمتری دارند.