تراگوپان

تراگوپان Tragopan  :

این گونه فقط در جنوب شرق چین و در جنگل های فوکین و كانگ تونگ دیده می شود.
قبل از جنگ جهانی اول گروه هایی از آن دیده می شده است اما امروزه این گونه بسیار نادر است. در سال ۱۹۷۷ و۱۹۷۸ تعدادی از آن ها به کشورهای آمریکا، آلمان وبلژیک برده شده و با استفاده از روش­های تلقیح مصنوعی اقدام به تکثیر آن ها گردید.

این گونه شبیه «تراگوپان بلیتس» است با این تفاوت که لکه صورت آن به رنگ پرتقالی است. این گونه دو زیر گونه دارد که عبارتند از : «تراگوپان كابوتس شرقی» و « تراگوپان کابوتس غربی » .
تراگوپانSatyr tragopan ( Tragopan satyra ) همچنین به عنوان قرقاول شاخدار زرشکی شناخته می شود ، قرقاولی است که در دامنه های هیمالیا هند ، تبت ، نپال و بوتان یافت می شود .

آنها در جنگل های مرطوب بلوط زیر درختان متراکم و توده های بامبو زندگی می کنند.
ارتفاع آنها از 2400 تا 4200 متر در تابستان و 1800 متر در زمستان است.

این پرنده به دلیل داشتن پرهای زیبا و جثه بزرگ به نام «جوجورانا» یا «سلطان پرندگان» شناخته می شود.

 

نر که بین 1.8 تا 2.2 کیلوگرم وزن دارد و
وزن ماده ها بین 1.3 تا 1.4 کیلوگرم است.
طول نر حدود 70 سانتی متر است.

هنگامی که فصل جفت گیری است، تراگوپان های ساتیر نر شاخ های آبی و یک گلوله می رویند. هنگامی که آماده نمایش هستند، شاخ های خود را باد می کنند و پشت سنگ پنهان می شوند و منتظر عبور ماده ها هستند.


وقتی یکی این کار را انجام می دهد، نمایش مفصلی در مقابل زنان انجام می دهد در پایان نمایش، نر تا قد خود کشیده می شود و تمام زیور آلات خود را به نمایش می گذارد.
ماده ها قهوه ای هستند. نرها معمولا قرمز با لکه ها و کک و مک های آبی، سیاه و سفید هستند.
نرهای بالغ دارای گلوی برهنه منحصر به فردی هستند که به عنوان “لپت” شناخته می شود، که در هنگام تولید مثل آن را به نمایش می گذارند، در حالی که صدای بلندی برای جذب ماده ها صادر می کنند.


آنها برای 10 ثانیه جفت می‌شوند. اگرچه مختصر است، اما موثر است. در طول شش تا هشت هفته آینده، او سه تا پنج تخم گذاشته و از تخم بیرون می‌آورد.
تراگوپان غربی بیشتر از برگ ها، شاخه ها و دانه ها تغذیه می کند، اما حشرات و سایر بی مهرگان را نیز مصرف می کند. مانند بسیاری از قرقاول ها، به تنهایی یا به صورت جفت روی درختان
می خوابد، اگرچه لانه سازی می تواند روی زمین نیز انجام شود.