بلژیکی (طلایی)

زیستگاه مورد علاقه ی این قرقاول ها: زمین های جنگلی، جنگل های انبوه و زیر گیاهانی که به صورت پراکنده رشد کرده اند، می باشد.

جنس ماده در ماه آوریل حدود ۸ تا ۱۲ عدد تخم گذاشته و ۲۲ تا ۲۳ روز طول می کشد تا جوجه ها از تخم خارج شوند. جوجه های این قرقاول، بعد از ۱۲ – ۱۴ روز پر در می آورند. از طرف دیگر، جنس نر در سال دوم زندگی صاحب رنگ های درخشانی می شود ولی در سال اول به بلوغ جنسی می رسد.

 

این قرقاول ها همه چیزخوار هستند.(یعنی هم گیاه و هم حیوان می خورند) با این وجود، رژیم غیر گیاهخواری آنان عمدتاً از حشرات تشکیل شده است و در جنگل ها به جستجوی توت ها، برگ ها، دانه ها، غلات، میوه ها و حشرات می پردازند.

 

نکته ی جالب توجه این است که : بر روی درختان شکار نمی کنند اما می توانند بر روی شاخه ها پرواز کنند تا شب را بر روی آن بگذرانند یا از دست شکارچیان فرار کنند.

یکی از راه های شناسایی آنان، داشتن رنگ آمیزی روشن در جنس نر این قرقاول هاست. از نظر ظاهر: دارای تاجی طلایی هستند که رنگی قرمز از بالای سر تا گردن شان امتداد یافته است. قسمت های زیرین بدن آنان به رنگ قرمز روشن و بال ها به رنگ تیره می باشد. دم، به رنگ قهوه ای کم رنگ، بلند با نوارهای موازی است.

قرقاول طلایی یا بلژیکی یکی از مهمترین نژادهای زینتی این پرنده می باشد